Rabu, 25 November 2009

ayah....

ptg nie aku teringin utk describe ttg 'ayah'ku...
esok smua akan menyambut AidulAdha....Aid yg kedua dlm taqwim islam...
saban tahu, raya haji slalunye xsemeriah raya puasa dlm keluarga kami...tapi...........
tahun nie berbeza........


ayah aku nazar sembelih seekor lembu klu aku berjaya hafiz khatam quran....klu aku fkir hal ni mesti ada air mata kt mata nie...xbyk pn skit, ni dh bergenang bile ingatkan...=( aku terharu...rase mcm mahu peluk ayah n ckp "ayah sgt baik!!"..........
lembu dah pn sampai kt rumah lame aku..ditambat n dijaga serapi2nya....b4 die smpai pn, ayah dh pesan pd 1 ustaz yg keje kt felda sbg pegawai agama utk jaga lembu 2 elok2..xmkn mknn syubhah, sentiasa elok keadaannya....aku xtau smua 2, sampailah ibu bgtau aku 1 malam...menangis aku....ayah sgt menjaga aku....sedih, terharu, rasa dihargai...bercampur rasa...

teringat aku wak2 ayah n ibu nk bertolak ke Tanah Haram...ayah pesan pada paklang..."ingtkn along, sy ad nazar 1 lembu klu k.ngah jd hafizah..ingtkan along ye klu sy xsempat blk....lg 1, kahwinkan k.ngah...." menangis aku wk2 2....dlm otak hnya fkir keselamatn mereka...mg diterima ibadah mereka n mg mereka blk dgn selamat.........alhamdulillah, ayah ibu kmbali dgn selamat...

bile aku habis je tasmi' dgn ustazah utk khatamkan hafalan, aku terus call ayah..dgr suara ayah je, aku terus nangis teresak2...suara ayah sgt2 meruntun perasaan....xkan aku lupa moment bersejarah 2 dlm ingatan...ayah kate..."klu dekat, ayah teringin dtg...tp jauh, pastu keadaan along baru nk sembuh (time 2 along kena ILI)" aku menangis, xpe ayah, ayah doakan sy dah cukup sy hargai.....

dialah lelaki yg cukup aku sanjungi, aku hormati, aku sayangi.....xterbalas jasa ayah klu dikira...belum tambah lagi doa-doa ayah utk aku adik-beradik....






"Ya Allah, KAU permudahkanlah jalan anak2ku, KAU terangkanlah mereka kala mereka kegelapan, KAU lapangkanla kala mereka kesempitan, KAU ringankanlah kala mereka keberatan...hanya padaMU aku serahkan anak2ku".........2 doa ayah tiap kali habis solat...

'Ya Rabb, KAU Peliharalah ibubapa kami seprtimana mereka menjaga kami ketika
kecil'




p/s : aku TERAMAT sayang ayah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan