Isnin, 8 Februari 2010

my praktikal...

salam alaik...

wuhaa..! bersawang bgt 'rumah' ni.huhu...tiba2 dtg Mr 'R' harini...kihkihkih..ada la bendanya nk cite 2...(^_^)

tgk maudhu' kt ataih 2 mcm nk cite psl prktikal kn? hehe...(sdg merajinkan diri ni...wallaaaa~)
ok...prktikal aku di JAIM (jbtn Agama Islam Melaka) ni start bln nya bln oktober, 12hb..time 2 tgh meriah dgn open house2 ni...masuk je ari 1st, aku dh attend mjls mkn2...haha..kenyangggg sgt..! ALHAMDULILLAH (^^)
1st impression kt tmpt baru.....mestilah excited plus takut..yela, nk join jbtn kerajaan ni, lg2 jbtn agama...bermcm2 cerita-ceriti aku dgr..tp gagahkan jugala melangkah demi diploma aku(jgn tiru otei?...totaly lillahi taala)
ari ke 2...episod mkn2 ni msh berjln..ahaks..arini plak kt rumah staff UUKI (Undg2 Keluarga Islam)..ALHAMDULILLAH..kenyang lg n rezeki aku dpt mkin mee bandung muar (tima kasih pd tuan rumah yg sdiakn mknn yg sggggt sedapp ^_^)....
huhu...mesti msg2 tertanya kan..aku ditmpatkn di BAHAGIAN DAKWAH...tmpt yg manage function2 rasmi agama such as; maulidur rasul,maal hijrah, tilawah,hafazan n mcm2 la function bsr..fuction kecik plak mcm seminar2, kursus2, bengkel2, forum perdana, ceramah n mcm2 lg la yg melibatkn pgrm2 yg memerlukan moderator n sekretariat bg pgrm2 agama...awal2 aku masuk, kepala hnya skop pd DAKWAH...aku sempitkn minda ni, kata dakwah hnya pd muallaf2...pdhal, sasaran dakwah 2 bkn pd org kafir, tp yg pling penting...ORG ISLAM 2 sendiri. dok bhgn ni, aku makin sedar, tandusnya bidang agama dlm diri org muslim 2 sendiri...hmmm =(.. sedih sbnrnya..tp 2 la tggjwb bhgn ni...besar sgggttt....(mg2 staff dakwah sedar makna DAKWAH yg mereka pikul =) )
ari ke 3 plak..aku MAKKKANNN lg..hehe..arini jemputan staff dakwah sendiri..nasik ayam..sedappp sgt (tq farah..mg ALLAH bls setimpal ya ^_^)
ari ke3..aku ditugas utk fax surat jemputan mesyuarat kursus pengurusan jenazah..ahaa, takut nk pgg benda alah ni..tp ats bantuan akak2 ni yg byk membantu, jd seronok plak..
hari ke hari aku makin seronok keja w'pun PENATT.....stdnt life dgn alam kerja ni mmg totally beza...best ada, xbest ada..biasala...aku ttp hambaNYA yg kena rasa smua 2....

aku smptla join urusetia korban kelompok time ry haji ke 2..sambutan maal hijrah peringkat ngri, kursus jenazah (L&W), forum perdana, bacaan yaasin, ceramah mingguan,mesyuarat jk induk hafazan kebangsaan, tahsin Qari-qariah..n mcm2 meeting yg aku pttnye xpyh masuk...huhu..xpe,pengalaman 2 yg MAHAL...
xsmpai seminggu kt bhgn ni, aku attend meeting n kena buat MINIT....waaaa!nangis jgkla tensyen...tp berjaya jgk harung w'pun dh berkali2 minit aku ditolak..hehehe..apepun...2 pengalaman yg secebis cuma utk aku..(^^) bersangka baik pada NYA kn terbaik?

pengalaman xblh lupa.....BANYYYYAKKK sgt...hihihi...
apapun ia ttp jd antra kenangan pling indah aku perolehi...kesempatan ni..pd ust2 ustzh2 staff dakwah yg baca entri ni, kumpulkan smua yg lain, n baca same2 k...hikhikhik....
terima kasih pd kalian krn memberi 1 peluang utk sy menimba pengalaman yg secubit cuma..ajar sy mcmn nk guna fotostat smpai sy kira blh bukak bisnes kdai fotostat la...hehe..xlokek berkongsi ilmu yg ada hingga sy yakin utk berdiri di mata umum,xjemu melyn persoalan2 sy yg kdgkala pening nk jwb..hikihikhik..halalkanla sgla mkn minum sy, jika ad yg xredha n halalkan..minta jmpa sy scra perbadi ya...(^^) redhakan sgla tutur kata sy yg xsdp didgr atau mengguris perasaan kalian...sy mohon berbyk kemaafan...doakan sy agar akhirat menjd destinasi impian sy..n sy jg mendoakan kalian sentiasa mnjdkn DIA prioriti dlm kehidupan.....~mood mengingatkn~

hari2 terakhir...aku sedih sbnrnya,tp sdgkn janji ALLAH tntg PERPISAHAN itu pasti, ini kn pula perpisahan sesama manusia...serba skit aku terubat bila ingtkn kata2 ni...(^^)
ada jg diorg offer utk smbung, tp dlm kepala hanya fikir....QURAN aku yg makin jauh merajuk pergi...aku nk pujuk ia kembali mendamping aku...mg aku kuat mujahadahnya ya (^_^)
td kelam kelibut menguruskn bhn2 utk kursus jenazah esk..esk stgh ari kt audi utk kursus 2...dh rasa bahang penat esk..huhu..rehat di syurga ya nini (^^) ~mood pujuk diri..lalala~

nnt aku rajin, aku bt entri psl function2 k..hihihi..(mcm rajinnya sng dtg ya...)
azan isya' dh 2...jumpa lg...btlkn niat ya shbt (^_^)




'sabar itu indah'

1 ulasan:

  1. salam .. nk tnya la.. mcam mana nk mohon utk praktikal di JAIM / MAIM ye.. ?

    BalasPadam