Khamis, 25 Februari 2010

beliau kekasih ALLAH...

salam alaik...bersiaran jam 3.10 pg..kihkihkih..jgn2 aku asomnia x?naudzubillah...mintk jauhkn...

ok...entri kali ni mcm nk mengajak kalian mengungkap kekasih ALLAH..MUHAMMAD BIN ABDULAH SAW...bkn mcm lg tp mmg btl2 ni..(^_^)

satu ketika aku bc buku 'Aisyah Keanggunan Sebenar' hadiah istimewa dari seorg makhluk ALLAH...tima ksh ust ^_^...dlm buku 2 mcm2 cite ttg baginda yg aku hayati..smua nya sgt sempurna...Baginda sgt kamil n syumul bg pndgn mata ku..(aku sure kalian jg beranggapan yg sma)...

kisah yg plg aku trsentuh btpa Baginda memuliakn kaum hawa ni...smpaikn ada sabda Baginda menyatakan..'sebaik2 kamu adlh yg memuliakn wanita'....tgk! aku syangkanmu KEKASIH ALLAH...
Baginda sgt2 menjaga wanita baik wanita itu kanak2, dewasa mahupn org tua...pernah satu ketika slps Baginda menikahi Aisyah Ummul Mukminin, Baginda dtg menziarah Aisyah di rumah Abu Bakar As-Siddiq...Baginda terdengar Aisyah dimarahi ibunya, dan tika 2, Baginda menegur ibu Aisyah n menyatakan jika kamu marahi Aisyah, seumpama kamu memarahi aku.....sgt gentle n budimannya kekasihMU YA ALLAH....
ingin skali aku menatap wajahmu YA RASULULLAH...ingin skali aku mengikuti mu YA HABIBULLAH..ingin skali aku mendampingmu..ingin skali aku................!!

Baginda sbaik2 manusia yg diciptaknNYA....pernah aku terbaca rintihan seorg shbt berkenaan akhlak org2 arab di Timut Tengah yg sgt2 ksr n lgsung tidak menghormati tetangga...aku jd berfikir, bagaimana sebutir MUTIARA ini mmpu menangani mrka dgn sbaik2 akhlak..berlmh lembut dlm berdakwah, sntiasa memaniskn wjh dlm bermuamalat...sabar nya kamu wahai Sallallahua'laihiwassalam....kerap jg aku kalah dlm menyebar dakwah diklgn shbt, 2 bru klgn akhwat muslimat yg sefikrah dgnku, bgaimana hebatnya kamu duhai NABI dlm menyebarkn dakwah n ukhwah..aku kagum! teramat kagum!......masakan Baginda blh jd KEKASIH ALLAH jika akhlaknya spt org kebanyakn wahai diri??

pernah jg satu pagi tika bersiap2 utk ke kelas...biasanye, kami akn berjln kaki bersma 1 rumah ke kolej....kelaziman bilikku akn dipsg ayat Quran sesudah subuh..namun pagi 2, teringin skali psg kaset in-team 04 yg baru dibeli kak chik...wlupn radio kesyg ni kdgkala mengundang pecah perut shbt2 yg lain dek suara 'donald duck'nye, tp 2 la penghibur dikala pagi..nk bkak laptop mls..huhu...lps satu lagu ke satu lagu memecah suasana pagi kami yg kelam kelibut 2, tibala ke lagu akhir...Pemergianmu...
aku wk2 2 tgh siap2 nk pkai tudung....senyap sunyi rmh menghayati lirik lagu 2..tanpa sdr, msg2 teresak2 menangis dpn cermin...sayu sggh bait2 lagu 2..lbh2 lg pd bait "beralun zikir menutur kasih, pada ummat dan akhirat......." sayu bbnr rsnye....ahli bait ku sme2 terbuai prasaan...n akibatnye...kami smua kna berdiri dlm kelas tasmi' sbb lewat...hikhikhik

ble time minum pagi, kami berbual (aku lbh suke gna bhasa berusrah krn kami mmg keluarga)
msg2 meluah rasa..teringat ttg sayunya hati mengingati btapa Baginda risaukan umat2nya tika ketiadaan Baginda kelak hinggakn lafaz "UMMATI...UMMATI...UMMATI....." dihujung nafasnya...
shbt yg sorg menambah, btpa pilunya tika Baginda menitip nasihat kpd menantunya ALI utk ummatnya agar jgn meninggalkn solat n berpegangla pd Al-Quran n Sunnah...skali lg kami dibuai2....sgt2 terkesan moment 2 pd aku sbnrnye..dlm ukhwah ada dakwah..rindu padamu sahabat!

esok, 12 Rabiulawal kelahiran Nabi Junjungan Besar SAW....hanya selawat n salam aku utus padamu YA RASULULLAH....mg aku sntiasa meneladani mu Ya Habibi..
AKU SAYANG KAMU MUHAMMAD SALLALLAHUA'LAIHI WASSALLAM....ALLAHummaftah alaik...

Pemerianmu...In-Team

kau masih tersenyum
mengubat lara...
selindung derita yg kau rasa
senyuman yang mententeramkan
setiap insan yang kebimbangan......

hakikatnya, tak tertanggung lagi derita
dipangkuan isterimu Humaira'
menunggu saat ketikanya
diangkat rohmu bertemu yang Esa...

Tangan dicelup di bejana air
kau sapu dimuka mengurangkan pedih
beralun zikir menutur kasih
pada ummmat dan akhirat.........

dan tibalah waktu ajal bertemu
penuh ketenangan jiwa mu berlalu
linangan air mata syahdu
iringi pemergianmu
Oh sukarnya utk ummat menerima
bahkan payah utk umar mempercaya
tetap iman merelakan jua
bahawa manusia....kan mati akhirnya

tak terlafaz kata
mengungkap hiba
gerhanalah seluruh semesta
walaupun kau telah tiada
bersemarak cintamu selamanya...

Ya RASULALLAH
Kau tinggalkan kami warisan yang abadi
dan bersaksilah sesungguhnya..
KAMI MERINDUIMU...........


mari sama2 kita menghayati perjuangan Baginda Penghulu Segala Nabi!
mg semaian kasih n rindu pada Kekasih ini sentiasa segar seiring zaman!

p/s: RASULULLAH SALLALLAHUALAIHI WASSALLAM sgt2 menyayangi ummatnya...dan kita sbgai ummatnye, tak malu ke jika membiarkn Baginda hanya menyintai tanpa dicintai???
mari SEMAIKAN n TABURKAN Kasih Sayang pd Baginda SAW..!!

'sabar itu indah'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan